Du er her > Start > Danmark > Sjælland > Roskilde-Reerslev. E6

Vandreture i Danmark. Vandring på Sjælland. Sjællandsleden. En del af E6.

Roskilde - Vindinge - Hedeland - Reerslev.

OBS! Roskilde Kommune har gjort opmærksom på ændring af ruten ved Roskilde Badene indtil 1. april 2019.
Distance 8,5 km / 2,5 t. Grad: 1, let.
Incl. detour: 11,5 km / 3,5 t.

Ruten er en del af Sjællandsleden, Fjernvandreruten E6 og Pilgrimsruten, men på sidste del, ud af Hedeland, afviger jeg fra ruten.

I stedet vandrede jeg den direkte vej til Reerslev og undlod det stykke jeg vil kalde en detour (ca 3 km). Hvis jeg var fjernvandrer med fyldt rygsæk, og med yderligere 3 km til en mulig overnatning i Solhøj, gad jeg den nok ikke.

Jeg vandrede senere den lille detour.
Ruten på Google maps nederst på siden.

Roskilde krukkerne på torvet foran Roskilde Station
Foto: Roskilde krukkerne på torvet foran Roskilde Station. Her starter turen.

Den korte version:
Reerslev Kirke
Foto: Reerslev Kirke. Her slutter turen.
Turen starter foran Roskilde Station og vejen ud af Roskilde forgår ad Algade/Københavnsvej. Så følges Gammel Landevej gennem villakvarterer, forbi Roskilde Badene, over Østre Ringvej, ad Vindingevej over Holbækmotorvejen og videre ad Lillevangsvej til Vindinge.

Herfra videre ad Stærkendevej til Naturparken Hedeland og så Tranemosevej (afvigelsen fra E6) til kirken i Reerslev.

Distance 8,5 km, 2½ t.
Detour inclusiv: 11,5 km, 3½ t.
Grad: 1, let. På asfalt og grusveje.
Skilte: Fjernvandreruten E6, blåt med hvid mand, skrift og pil. Delvis mærket med den gule camino skal.
Proviant: Roskilde.
Udstyr: Et kort over Hedeland kan anbefales (se link nederst).
Til: Bus eller tog til Roskilde.
Fra: Bus 116 til Hedehusene eller Høje Taastrup.
Se Rejseplanen.
Fjernvandreruten E6, blåt med hvid mand, skrift og pil på gadeskilte
Foto: Fjernvandreruten E6, blåt med hvid mand, skrift og pil på gadeskilte.

Den lange version:
Foto: En god kop kaffe på den soloplyste del af det hyggelige torv med Roskilde Krukkerne.
Jeg kom med toget og startede ved Roskilde station. Denne E6 og Sjællandsleden etape starter ellers ved havnen, men jeg følte ingen trang til at gå det stykke 2 gange.

I stedet snuppede jeg en god kop kaffe på den soloplyste del af det hyggelige torv foran stationen, inden jeg begav mig på vej ud af Roskilde.

Lige efter viadukten med jernbanen drejer ruten til højre og derefter 2 gange til venstre.

Havde tjekket kortet inden jeg gik og alligevel lykkedes det mig at misse venstre sving nr 2. Typisk. Var godt på vej ud ad Vindingevej, før det gik op for mig.

Man kan sagtens bruge Vindingevej, men det er lidt en omvej. Så tilbage og finde rette vej, som er Gammel Landevej, en stille villavej, der munder ud i en lille park.

Efter parken skrås over den tværgående Bymarken mod Roskilde Badene, der ses mellem træerne.
Et tilbageblik fra parken mod Gammel Landevej
Foto: Et tilbageblik fra parken mod Gammel Landevej.

Stien går forbi Roskilde Badene på venstre side
Foto: Stien går forbi Roskilde Badene på venstre side.
Her ved Roskilde Badene var jeg på vej ad en sti højre om bygningen, men manglede et skilt.? - Tilbage. Jeg skulle så have været gået venstre om. Der ved indgangen og skiltet til restaurationen er også det lille E6 skilt.

Det er mig dog stadig en anelse tricky det her, men jeg kommer ud på Dommervænget og finder stien mellem træerne og husene.

For enden følger jeg husene og kommer ud til Østre Ringvej ved en stor gangbro.

Jeg fortsætter langs nogle fodboldbaner og når frem til Boldklubben KFUMs klubhus. Her drejer sporet til højre og følger Snebærvej til den løber ud i Vindingevej ved siden af Roskilde Brandvæsens station.

Så er det til venstre ad Vindingevej, over Holbækmotorvejen. Nu begynder det at ligne noget. Har også været undervejs knap en time. Hmm...

Rask det går og 5 min efter når jeg Lillevangsvej, der her løber parallelt med Vindingevej. En lille sti forbinder de 2 veje.

Lillevangsvej er en stille rolig lille vej, der bliver til Tingvej og fører ind til centrum af Vindinge ved kirken.
Udsigt fra Lillevangsvej over markerne mod Vindinge. E6 pæl i vejkanten
Foto: Udsigt fra Lillevangsvej over markerne mod Vindinge. E6 pæl i vejkanten.

Vindinge Kirke
Foto: Vindinge Kirke.
Her ved kirken i den lille landsby Vindinge lykkes det mig igen at tabe sporet.

E6 ruten byder nemlig på en lille sightseeing gennem det gamle Vindinge, som bestemt er værd at tage med, hvis man altså kan finde sporet.

Nu er det jo ikke sådan, at man ligefrem kan fare vild i den hyggelige gamle bydel, men jeg fik da set det samme sted et par gange.

Det lykkedes mig til sidst at finde ruten og jeg kom ud på Stærkendevej som beregnet.

Hvis man vil undgå den lille detour, kan man fortsætte ad Ved Kirken, der bliver til Stærkendevej ganske kort efter.

Retningen er ø/sø, da jeg skridter ud af Stærkendevej mod Hedeland.

Snart er det åbent land. Marker til højre og en lille skov på venstre.
Fra den gamle del af landsbyen Vindinge
Foto: Fra den gamle del af landsbyen Vindinge.

Indgangen til Hedeland fra Stærkendevej
Foto: Indgangen til Hedeland fra Stærkendevej.
Jeg kan fravælge landevejen en små hundrede meter og i stedet gå på en sti i skovbrynet, så det gør jeg.

Der lyder råb og latter forude fra barnestemmer og jeg passerer nogle hytter på en åben plads mellem træerne. Der er en lille p-plads og kort efter slutter stien.

Jeg tjekker mit kort. Fortsætter videre ad Stærkendevej et lille stykke endnu og så dukker en grusvej op på højre hånd.

Det er her E6 fører ind i Hedeland. Der er marker på begge sider af grusvejen. Den er ikke særlig lang og ender, hvor en anden grusvej går på tværs.

Her i T-krydset er der en fin udsigt over landskabet og det ligner faktisk rigtig hede land.

Jeg går nu med retning næsten mod øst. Jeg passerer den idylliske sø 'Øjet' inden ruten krydser resterne af landevejen ved 'Dyreriget'.
Hedeland. Det ligner faktisk rigtig hede land
Foto: Det ligner faktisk rigtig hede land.

Hedeland. En smalsporet jernbane krydser ruten
Foto: En smalsporet jernbane krydser ruten.
Her får ruten følgeskab af en meget smalsporet jernbane et lille stykke. Den løber parallelt med sporet indtil T-krydset ret fremme, hvor den krydser i en 'ubevogtet jernbaneoverskæring'.

Det er Tranemosevej, der går på tværs, fandt jeg ud af hjemme foran kortet. Jeg drejer til venstre og følger den noget bredere grusvej.

Kort efter drejer E6 skarpt til venstre og går lidt nedad bakke. Hvad nu? Skal jeg følge trop eller...?

Jeg var lidt i tvivl om, hvor langt fremme på ruten jeg var. Her kunne jeg godt have brugt et kort tilegnet Hedeland.

GPS'en hjalp mig på vej. Jeg var næsten ude af Hedeland kunne jeg se. Det måtte så være turen over 'bjerget' og rundt om søen ved Opera Hedeland, der tog sin start her.

Det var fristende, men jeg var lidt nervøs for at blive lokket ud på en længere vandring end jeg havde ben til. Kender de små lus (knæene).
Hedeland. Kort efter drejer E6 skarpt til venstre og går lidt nedad bakke (detouren)
Foto: Kort efter drejer E6 skarpt til venstre og går lidt nedad bakke (detouren).

Jeg manglede et kort og havde heller ikke hele dagen til min rådighed. På nuværende havde jeg været 2 timer om turen. Lidt mere end beregnet, men der var jo lidt 'frem og tilbage' nogle gange, hvor sporet blev væk, så det...

Indgang til Hedeland Naturpark fra Tranemosevej
Foto: Indgang til Hedeland Naturpark fra Tranemosevej.
Jeg besluttede mig for at tage den direkte vej mod Reerslev og lade den lille detour vente til en anden god gang, hvor der er bedre tid. Hedeland ser meget spændende ud, så jeg vender helt sikkert tilbage.

Ganske kort efter er jeg så ude. Nå var jeg så tæt på? Her er en lille P-plads og grusvejen videre bliver til en asfaltvej. En sti fører ned skråt til venstre. Der er en bom, der spærrer for kørende. Det er en indgang til Naturparken Hedeland.

Her er der en sidste mulighed for at komme tilbage på E6 sporet og Pilgrimsruten. På bommen finder jeg nemlig den karakteristiske muslingeskal og tjekker stien ud.

Jeg finder en sti på højre side med det samme, der, ligesom vejen, fører til operaen.

Følger man stien lige ud støder den til E6 sporet, der går på tværs ganske kort efter.
Hedeland. Udsigt til 'bjerget' med skibakken og søen foran operaen
Foto: Udsigt til 'bjerget' med skibakken og søen foran operaen.

Hedeland. Der er stadig gang i råstofudvindingen
Foto: Der er stadig gang i råstofudvindingen.
Herfra hvor jeg står, efter at have udforsket stien, er der en fin udsigt på venstre side til Flintebjerg med skibakken og søen foran operaen.

På højre side er der stadig gang i grusgraveriet. Råstofudvindingen er det, der egentlig ligger til grund for Hedeland Naturpark.

Jeg kigger mod Reerslev for enden af vejen, hvor lansbyens kirke stikker op og vandrer udad Tranemosevej.

Jeg skråer over landevejen mod kirken. Landevejen er Brandhøjgårdsvej, der til venstre går mod Hedehusene og til højre mod Stærkende.

Der går en sti langs kirken, der fører ind i Reerslev og videre til Tingstedvej. Jeg drejer til venstre og kommer til mit sædvanlige busstoppested.

Hvis jeg fortsatte ville jeg lidt længere fremme møde E6 ved T-krydset med Thorsbrovej og den videre færd mod Solhøj og Ishøj Landsby.
Reerslev. T-krydset forude, med Thorsbrovej mod Solhøj (foto nov 13)
Foto: Reerslev. T-krydset forude, med Thorsbrovej mod Solhøj (foto nov 13).

Detouren.
Jeg vendte senere tilbage til Hedeland for at kigge lidt nærmere på området og ikke mindst for, at få vandret den lille detour, den oprindelige E6 og pilgrimsrute.

Hedeland. Denne smukke pavillion er et 'kryb i ly hus'
Foto: Denne smukke pavillion er et 'kryb i ly hus'.
Den starter altså kort efter jerbaneoverskæringen med et venstre sving væk fra grusvejen Tranemosevej og nedad bakke mellem træerne.

Stien snor sig lidt, men snart efter går det lige ud og jeg møder det sted, hvor jeg tjekkede stien ud ved forrige besøg.

Der er et ridespor parallelt med stien, der igen slår et par sving. En smuk pavillion med græsplæne foran og et par bænke med borde dukker op i et af svingene. Et 'kryb i ly hus' i følge kortet.

Efter svinget kommer jeg ud i åbent land med et flot syn forude til 'bjerget' med skibakken og skiliftene.

Flintebjerg hedder det. 80 m.o.h. Grusvejen til højre fører til Amfiteatret (Opera Hedeland).

Jeg fortsætter efter E6 skiltningen og umiddelbart efter støder jernbanesporet til og der ligger tilmed en station. Rubjerg station. Trinbrædt er nok mere betegnende.
Hedeland. Flintebjerg (80 m.o.h.) med skibakke og skilifte
Foto: Hedeland. Flintebjerg (80 m.o.h.) med skibakke og skilifte.

Hedeland. Rubjerg station. Trinbrædt er nok mere betegnende
Foto: Rubjerg station. Trinbrædt er nok mere betegnende.
Det er Danmarks længste smalsporede veteranjernbane. 10 km. Veterantoget kører hver søndag fra medio maj til september. Hedelands Veteranbane starter i Hedehusene.

Næste station her på ruten er Flintebjerg, som ligger et stykke længere fremme, for enden af skibakken.

Så langt kommer jeg ikke for allerede kort efter deler grusvejen sig og sporet går op over bjerget. Grus er udskiftet med asfalt.

Man kan sagtens fortsætte ligeud ad stien langs med jernbanesporet. Den rammer E6 igen efter skibakken.

Jeg starter opad bakken. Kort efter drejer sporet fra til venstre og følger en grusvej videre. Det stiger ikke så meget mere.

Så er der frit udsyn over landskabet mod nord og nordvest. Egentlig imponerende den ringe højde taget i betragtning, men landskabet er fladt så langt øjet rækker.
Hedeland. Så går det opad og over Flintebjerg
Foto: Så går det opad og over Flintebjerg.

Hedeland. Det må så være det nærmeste sporet kommer toppen af Flintebjerg
Foto: Det må så være det nærmeste sporet kommer toppen af Flintebjerg.
Det må så være det nærmeste sporet kommer toppen. Lige nedenfor fortsætter grusvejen nedad og til højre ses skibakke og skilifte.

Fint iniativ med den skibakke. Det må se godt ud med sne og skiløbere. Det er Roskilde Skiklub der står for Hedeland Skicenter.

Jeg vandrer nedad bakken og mærker bremsemusklerne for første gang i meget lang tid.

Jeg kommer ned til en grusvej på tværs meget tæt på Flintebjerg station. Så turen over bjerget er ikke nødvendig, hvis man vil snyde sig selv for den oplevelse, at se det hele lidt fra oven.

Et kig tilbage mod bjerget giver et lidt udansk indtryk, med skiliftene der rager op på toppen, men et godt overblik over skibakkens muligheder.

Jeg følger stien nu til højre i østlig retning og kommer forbi skicentrets bygninger og ned til søen, hvor endnu en grusvej fører på tværs.
Hedeland. Et kig tilbage mod bjerget med skiliftene. Et lidt udansk indtryk
Foto: Et kig tilbage mod bjerget med skiliftene. Et lidt udansk indtryk.

Hedeland. Det er sgu et betagende syn, så jeg slår mig ned her og suger til mig
Foto: Det er sgu et betagende syn, så jeg slår mig ned her og suger til mig.
Til højre fører den til Amfiteatret, men lige inden drejer en grusvej fra, fører over søen og op til Tranemosevej.

E6 går til venstre rundt om søen. Et pragtfuld lille stykke. Udsigt til bjerget i solens modlys. Sølv i vandet.

Det er sgu et betagende syn, så jeg slår mig ned her og suger til mig. Det kan godt være, at landskabet er menneskeskabt, men så har vi for en gangs skyld gjort det godt.

Efter en stund, med reflektioner over dette uventede flotte syn og landskabet, vender jeg så næsen mod det sidste stykke til Reerslev.

Op til Reerslev, skulle jeg måske nævne, for det går faktisk så meget op ad bakke, at pulsen stiger.

Stien ender i en parkeringsplads ved Brandhøjgårdsvej og så er det mig lidt svært at finde en venlig passage ind til landsbyen på den modsatte side.
Så er det slut med Hedeland og næsen vendes mod Reerslev
Foto: Så er det slut med Hedeland og næsen vendes mod Reerslev.

Ikke just en venlig passage ind til Reerslev
Foto: Ikke just en venlig passage ind til Reerslev.
'Coto privado'. Nå måske ikke på spansk, men det ligner noget jeg har oplevet før. Der er dog ingen skudhuller i skiltet...

Den skulle imidlertid være god nok. Der mangler godt nok E6 skiltet, men der er en grøn pil og et gult mærke på pælen bag skiltet.

Jeg vovede pelsen og slap uhindret igennem. End ikke hestene reagerede. Så er det bare til højre ad Tingstedvej.

For E6's vedkommende til Thorsbrovej krydset og så videre ad denne.
Se turen her: Reerslev - Ishøj Landsby

Og videre: Ishøj Landsby - Ishøj Strand

Og videre: Ishøj Strand - Vestamager

For mit vedkommende er det igen hen til 'mit busstoppested', hvor cyklen står parkeret.

Links:
Hedeland Naturpark | hedeland.dk
- Alt hvad der er værd at vide.. Kort over Hedeland...
Roskilde Skiklub | roskildeskiklub.dk - Om skiklubben og skibakken. Hvis du vil stå på ski, så besøg hjemmesiden inden...
Sjællandsleden | sjaellandsleden.dk - Super side til planlægning af vandringer.

Roskilde - Reerslev på Google Maps:
Konstrueret efter bedste evne.

Roskilde - Vindinge - Hedeland - Reerslev.