Du er her > Start > Spanien > Sierra Nevada > Vandreture fra Pitres > Rio Bermejo

Vandring i Spanien. Vandreture i Sierra Nevada. Alpujarra.

Vandring ved Rio Bermejo.

Distance: Ca 5-6 t uden pauser. Grad: 3, udfordrende
Over en afstand på små 3 km stiger terrænet ca. 600 m til 1800 m.o.h. Rigeligt til en sveder. God lille tur...

Turen går mod nord, i og langs kløften, der gemmer på floden Rio Bermejo - men vi så ikke meget til selve floden.

Vi vandrede op til et 'udsigtspunkt', hvor stien krydser en større grusvej og hvor 2 mindre floder og en overrislingsgrøft (Acequia Baja) flyder til Rio Bermejo.
Pitres
Foto: Alpujarra. Pitres set lidt oppefra.

Grusvejen i sydvestlig retning ender efter omveje i Bubión. I vestlig retning fører den bl.a. til Busquistar, men også til Trevelez længere oppe i bjergene. Vi møder også langdistancesporet GR7 undervejs.

Stien vi kom ad, fører videre op i bjergene, og ender efter ca. 20 km ved 'Refugio Poqueira' i ca. 2600 m.o.h. Deroppe fra går stier videre ud i forskellige retninger. En fører bl.a. til Trevelez, så har man mod på det...

En meget varm tur,
Strittende, stikkende fauna
Foto: Strittende, stikkende fauna af små træer og lave buske.
der krævede en hel del væske, men også en super tur. Den startede lige udenfor Pitres, men det var bare ikke så ligetil, at finde det rigtige sted for sporets begyndelse.

Lidt frem og tilbage ad landevejen inden det lykkedes. Vi skal op mod den lille landsby Capilerilla 100 m længere oppe, ikke at forveksle med Capileira, der ligger ved Bubión.

Deroppe finder vi skiltet og sporet og, så går det der udad - opad.

De helt fantastiske dufte af varme og krydderurter omslutter én. Timian er der meget af. Strittende, stikkende fauna af små træer og lave gevækster af buske.

Flittigt arbejdende bier summer i stilheden. Højt oppe svæver en rovfugl af en art.

Vi holdt mange små pauser undervejs, både for at få pusten, et skvat vand og for rigtig at kunne nyde udsigten. Fantastisk.
Opad
Foto: Så går det der udad - opad.

Rio Bermejo vadested
Foto: Alpujarra. Rio Bermejo krydses ved et vadested.
Efter godt 2 timer krydses sporet af en lille strøm, og muligheden for lidt afkøling bliver udnyttet med det samme.

Det kniber lidt med at tyde de mange spor der udløber fra vadestedet. Hvor fortsætter vort spor? Vi beslutter endnu et hvil.

- Mens vi hviler, kommer en gruppe spaniere fra samme retning som os. De spørger os til råds om den videre færd, men det...

De fortsatte, men det spor de valgte var åbenbart ikke det rigtige. De kom tilbage efter 10 min og fortsatte så ad et andet, mere direkte, spor mod nord.

De kom ikke tilbage igen, så da vi var klar til at fortsætte, fulgte vi samme spor og kort efter fandt vi skiltet der viste, at vi var på rette vej.

Vi kom op til grusvejen og fulgte den et stykke inden vi så kom til udsigtpunktet, hvor stien fortsætter videre op i bjergene - og hvor vi besluttede os for at vende om.
Vandfald
Foto: Et lille vandfald plasker og afbryder stilheden.

Pot hole ved Rio Bermejo
Foto: Alpujarra. Et lille pot hole ved Rio Bermejo.
Vi holdt hvil i skyggen, og spiste lidt medbragt mad mens vi nød lyden af et lille vandfald i nærheden.

På dette sted løber 2 mindre floder og en vandingsgrøft ud i det, der bliver til Rio Bermejo.

Og så vendte vi hjem. Ad samme vej vi var kommet, men nød den lige så godt. Så hele landskabet fra en ny side - og så var det knap så anstrengende og svedigt at gå nedad.

Vi havde været undervejs i næsten 8 timer, da vi satte os med en kølig pilsner ved torvet i Pitres, men vi havde også holdt et meeget astadigt tempo pga varmen - og mange små pauser...