Du er her > Start > Trekking i Nepal > Nepal 2007 > Tadapani-Ghandruk

Vandring i Nepal. Trekking i Annapurna regionen.

Tadapani - Ghandruk.

Tadapani (2540 m.o.h.) - Ghandruk (1985 m.o.h.).
Vi var som sædvanlig oppe allerede ved 6 tiden. Det var næsten klart vejr og der var fin udsigt til Annapurna og Fishtale - med sollys på toppen.

Der blev dækket op til morgenmad kl 7, udenfor på gårdspladsen, selvom det var noget køligt.

Men det var dejligt, at sidde i solen, iført sin fleeze, spise sin havregrød og drikke sin kaffe til akkompagnement af den fantastiske udsigt.
Nepal.   Panorama Point, Tadapani. Morgenmad udenfor klokken 7 [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Panorama Point, Tadapani. Morgenmad udenfor klokken 7.

Nepal. Bhaisi Kharka og Hillside Paradise Lodge & Restaurant [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Bhaisi Kharka og Hillside Paradise Lodge & Restaurant.
Farvel til familien på Panorama Point og kl 8 var vi atter på vej. Stien fortsatte nedad, men udenom selve Tadapani.

Landskabet lignede det i går. Det var fugtigt og stien var sumpet, hvor den ikke var af sten. Det var allerede en del lunere, solen skinnede, men kunne ikke rigtig trænge ned til os på stien.

Efter en times vandring kom vi til Bhaisi Kharka og Hillside Paradise Lodge & Restaurant, hvor vi holdt en drikkepause.

Efter en halv times tid fortsatte vi. Stien snoede sig stejlt ned ad trapper gennem det grønne.

Efter små 3/4 times vandring krydsede vi floden, der løb i bunden af kløften. Her mødte vi flere vandrere og lokale der pustede ud - og det gjorde vi også selv.

På den anden side af floden gik stien så opad igen og landskabet ændrede sig. Nu var der igen kultiverede og dyrkede terrasser under og over os.
Nepal.  På vej til Ghandruk. Stien snoede sig stejlt ned gennem det grønne [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. På vej til Ghandruk. Stien snoede sig stejlt ned gennem det grønne.

Nepal. På vej til Ghandruk. Stien krydser floden i kløften [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. På vej til Ghandruk. Stien krydser floden i kløften.
Efter yderligere 3/4 time nåede vi til nogle skilte, der pegede mod et par lodges, der lå længere nede ad bjerget.

Ret forude lå også et lodge, og der holdt vi en kort pause. Her mødte vi nogle engelske piger, som vi også i går fik en lille hyggelig sludder med.

De havde studset over vores hurtige fortrop, der burde have haft, som de sagde, "trainers on, and not walkingboots" med den fart de skød.

Kunne godt se, hvad de mente. Vi foretrak egentlig også at holde flere små pauser. Sætte os på endnu et hyggeligt lodge og kigge os omkring. Nyde bare at sidde og drikke et eller andet og kigge på de fantastiske omgivelser.

Stien var nu en bred og meget velholdt - vej, må det vel kaldes. Store flade sten gjorde det til en fornøjelse at gå. Samtidig drejede sporet væk fra floden, der fortsatte mod nordøst. Vi kunne se, at det sted, der pegede ned til de 2 lodges, var en vej videre mod nord til, først Kimrong, og siden Taglung.
Nepal. På vej til Ghandruk. Vejen der fører nord på til Taglung [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. På vej til Ghandruk. Vejen der fører nord på til Taglung.

Nepal. På vej til Ghandruk. Den meget velholdte vej [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. På vej til Ghandruk. Den meget velholdte vej.
Vi gik i ca 3/4 time, på denne meget velholdte vej, med velpassede marker omkring os og små husmandsteder, så dukkede tagene fra bygningerne i Ghandruk op.

Ghandruk er en lidt større, pæn og velholdt, by. Vi fik at vide, at det er en "Gurung by", at de fleste indbyggere er af Gurung folket, der er mere velhavende end folk er flest. Nogle antropologer mener, at Gurung folket nedstammer fra de historiske pre-mongoler, Hunnerne.

Gurung folket er blot en af mange etniske grupper, men de har haft en klar og betydningsfuld rolle i landets opbygning og ry, og er mest kendt udenfor Nepal for deres Gurkha soldater.

Ghandruk ligger i flere etager på kanten af kløften og har en aldeles pragtfuld udsigt over denne. På vejen ind til byen ligger et 3 etagers hotel og rager op, bygget i nyere nepalesisk stil.

Vores logi hed Hotel Milan og var lidt mere beskedent og tradtionelt.
Nepal. Tagene fra husene i Ghandruk på kanten af kløften [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Tagene fra husene i Ghandruk på kanten af kløften.

Nepal. Ghandruk. Svalegangen på Hotel Milan [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Ghandruk. Svalegangen på Hotel Milan.
Det var i 2 etager med svalegang øverst. Vi fik værelse oppe, et ganske fint værelse med el, men ingen stik.

Vi var allerede fremme ved halv et tiden, hvilket kun understregede, at vi havde for meget fart på ude på ruten, der i dag var sat til 5 timer og i sig selv ikke var noget særligt.

Selvom Ghandruk havde seværdigheder, som f.eks. Gurung museet, så var det ikke nok til at fylde en hel eftermiddag.

Nå, det viste sig, at vores guider havde fået arrangeret vores deltagelse i en hinduistisk velsignelsesfest, som blev foretaget på gårdspladsen foran hotellet.

Den ældste af vores portere forestod ceremonien, som alle portere, guider og de fleste af os fra gruppen deltog i.

Det lille ritual foregik siddende foran ceremonimesteren, der velsignede en med youghurt og ris i panden og nogle, formentlig, velmenende ord.
Nepal.  Ghandruk. Hotel Milan. Velsignelses fest [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Ghandruk. Hotel Milan. Velsignelses fest.

Nepal.  Ghandruk. Chefporteren forestod Velsignelses ceremonien [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Ghandruk. Chefporteren forestod Velsignelses ceremonien.
Noget af eftermiddagen brugte vi på en tur rundt i den lille by, hvor vi bl.a. besøgte museet, som var ret så interessant. Måske mest på den måde, at mange af de udstillede sager faktisk stadig var i brug.

På vores lille bytur, så vi et skilt, der pegede mod de varme kilder, men os bekendt skulle der ikke være nogen i Ghandruk. Vi fik senere at vide af Casper, at der er godt 7 km dertil, så de ligger altså ikke i byen, men på den vej der fører mod Taglung.

Vi iagtog, at der flere steder i byen blev tæsket kort og de fleste var kvinder. Det foregik under stor moro, med fagter, grin og højrøstede kommentarer.

Byen er velforsynet med små butikker og foran en kiosk, var der livlig besøg af børn, der skulle købe slik. Byen har også børnehave og ungdomsklub.

Som sædvanlig middag kl 19 og en kort briefing om morgendagens tur, som altså er sidste dag i bjergene.
Nepal.  Ghandruk. Old Gurung Museum [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Ghandruk. Old Gurung Museum.

Nepal.  Ghandruk. Lidt af udsigten fra Hotel Milan [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Ghandruk. Lidt af udsigten fra Hotel Milan.
Derefter var der alm. hygge sammen med de andre i spisesalen. Der blev læst og der blev spillet kort.

Vi var ved at løbe tør for tobak og jeg måtte ud i aftenen for at købe. Elektriciteten var forsvundet, så iført pandelampe gik jeg til kiosken, hvor handlen stadig var i fuld gang i skæret fra starinlys.

Ved 21.30 tiden sivede vi og andre til eget logi for at se soveposer. Der lå jeg så og filosoferede lidt over oplevelserne...zzz

Til top

Dag 6. Chitre - Tadapani | Dag 8. Ghandruk - Birethanti