Du er her > Start > Kreta > Rundtur ved Stalos

Grækenland. Vandreture på Kreta. Vandring ved Stalos.

Rundtur ved Stalos.

9,25 km. Opad: 319 m. Nedad: 303 m. Max højde: 233 m. Ruten på kort.

Distance: 9 km. Tid ca 3 timer.
Grad: 2. Moderat. På asfaltvej, grusveje, hjulspor og jordveje. En kort stejl stigning mod toppen.
Udstyr: Frisk mod, vand, solhat og travesko. Evt. vand forsyninger bør medbringes. Der kan først tankes igen efter turen i Pano Stalos.
Til: Bus til Kato Stalos og stå af ved skiltet til Stalos på hjørnet ved Maria's Taverna.
Fra: Bus mod Platanias, Kissamos og den anden vej mod Chania fra busstoppested i Stalos (se ovenfor).
Fra Stalos rundturens højdepunkt er der udsigt mod nord til Theodori øen Foto: Fra Stalos turens højdepunkt er der udsigt til Agia Theodori øen med Stalos i forgrunden.
Fra Stalos rundturens højdepunkt er der udsigt til Chania, Akrotiri halvøen og Souda bugten Foto: Fra Stalos rundturens højdepunkt er der udsigt til Chania, Akrotiri halvøen og Souda bugten. Beskrivelse:
Det mest krævende er at finde rette vej blandt de mange små veje. Her er Gps en god ting. Bortset fra en kort, men lidt stejl stigning mod højdepunktet, er den let.

Olivenlunde omkranser vandringen, men der er også en meget fin udsigt over dalen med de hvide bjerge i baggrunden.

Fra turens højdepunkt kan man se Chania med Akrotiri halvøen og Souda bugten, se den velkendte ø Theodori fra en anden vinkel og se ned til Agia søen.

Turen starter, ligesom Agia sø turen, i Kato Stalos på kystvejen, 'Palaia Ethniki Odos Chanion Kissamou', hvor en sidevej ind i landet er skiltet til Stalos. Det er på hjørnet ved Maria's Taverna, hvor der også er busstop.

Den første bebyggelse man ser ret forude, med en lille kirke, er Kato Stalos. En lille sidevej ved kirken fører op i byen, men følg vejen rundt til højre parallelt med kystvejen. Følg denne videre de næste ca 15 min. Den begynder at dreje væk fra kysten. Ignorer alle sideveje.
Maria's Taverna i Kato Stalos på hjørnet ved vejen til Stalos (Pano Stalos) Foto: Maria's Taverna i Kato Stalos på hjørnet ved vejen til Stalos (Pano Stalos).

Snart er man fremme ved den nye hovedvej til Kissamos, 'New National Road', hvor vores lille vej fører under. Lige efter viadukten deler den sig. Vejen til højre, der et kort stykke, løber parallet med 'National Road', er vejen til Stalos og Agia søen. Man skal følge den lidt mindre vej, der fortsætter lige ud.

Det er en smal asfaltvej, der omsluttes af det grønne og stiger lidt. Et par hundrede meter efter tunnelen under 'New National Road', deler vejen sig i 2. Følg den til højre i retningen Ilios Village.

En gang imellem kan man, på højre side, se over til vejen der fører til Stalos. Dalen nedenfor skrumper og det begynder at ligne en kløft, hvor vi går på dens venstre side. En lille sidevej, der går ned til højre, ignoreres.

Efter yderligere 10-15 minutters vandring ender asfaltvejen og bliver til en grusvej. Det er lige præcis der, hvor indkørslen til 'Ilios Village' ligger på vejens højre side.

På dette sted har man gået godt 3 km. Grusvejen fortsætter et stykke endnu inden den ganske brat bliver til en beton- eller cementvej.

Stalos rundtur. Et kig tilbage fra oven og ned ad den stejle beton- eller cementvej man lige er kommet op ad Foto: Et kig tilbage fra oven og ned ad den stejle beton- eller cementvej man lige er kommet op ad. Det er der en god grund til, og grunden er stigningen på vejen. Den kræver bid. Den er stejl, men heldigvis ikke særlig lang.

Betonvejen ender i et venstre sving, ligeså brat som den startede. Nu er det en jordvej og man kan blive lidt i tvivl om, hvorvidt det overhovedet er en vej.

Den går stadig opad, men knap så stejlt. Jordvejen svinger lidt rundt om bakken og åbenbarer nu en fin udsigt over landskabet og dalen mod øst.

Man kan lige ane det store fængsel, Agia Prison, med dets hvide mure nede i dalen. Hvis man kigger tilbage mod kysten, kan man se Theodori øen.

Ganske kort efter kan man se mobil masten et stykke oppe. På venstre hånd er der nu udsigt over det meste af dalen.

Jordvejen ender i noget der ligner ingenting, men den fortsætter langs kanten af bakken og støder til en lille grusvej, der fører det sidste stykke op til masten og toppen af bakken. Den lille grusvej er vejen der skal bruges på den videre vandring. Men først op til toppen.

Oppe ved masten er udsigten virkelig betagende. Bagest mod sydøst troner Lefki Ori, de hvide bjerge, og mod øst kan man se både Akrotiri halvøen og Souda bugten. Chania ligger som en gylden plamage midt i mellem.
Stalos rundtur. Jordvejen bliver til en grusvej, der fører det sidste stykke op til sendemasten og toppen af bakken Foto: Jordvejen bliver til en grusvej, der fører det sidste stykke op til sendemasten og toppen af bakken.
Stalos rundtur. Næsten lige nedenfor den bakke jeg sidder på, ligger Agias søen og byen Agia bagved Foto: Næsten lige nedenfor den bakke jeg sidder på, ligger Agias søen og byen Agia bagved. Det er passende at holde en lille pause på dette højdepunkt og jeg sætter mig på kanten og kigger ud over landskabet, mens jeg spiser af de sparsomme forsyninger.

Næsten lige nedenfor den bakke jeg sidder på, ligger Agias søen og byen Agia bagved. Længere bagude ligger bjergene med sne på toppene.

En rovfugl svæver rundt et stykke oppe. Det er betagende. Bare at sidde og kigge, lytte til stilheden, fortabe sig.

Mens jeg sad og fortabte mig, slog rovfuglen pludselig ned, kun en meter fra mine fødder. En skygge gennem luften, så sad den der. Lige foran mig med ryggen til.

Den blev dog ikke længe nok til hverken et nærstudie eller et foto, men skyndte sig på vingerne igen, da den fik øje på mig.

Jeg er ikke i stand til at skelne arterne, men efterfølgende studier tyder på, at det var en Tårnfalk, men under alle omstændigheder en fin fin oplevelse.
Stalos rundtur. Fortsæt ad vejen, som nu går mod syd og lidt efter kan Agia søen ses for enden Foto: Fortsæt ad vejen, som nu går mod syd og lidt efter kan Agia søen ses for enden.

Den videre tur fortsætter ad den lille grusvej og drejer venstre rundt om bakken med mobil masten. En betonvej skråt ned til højre, skal ignoreres. Fortsæt ad vejen, som nu går mod syd og lidt efter kan Agia søen ses for enden.

Vejen går nu ikke ned til søen selvom det kunne se sådan ud. Et lille stykke nede af bakken deler den sig endnu en gang.

Vejen til venstre, et hjulspor, ignoreres og der fortsættes ad betonvejen til højre. På venstre hånd kan man nu se ned til søen. Efter et hårnålesving er retningen igen mod syd, væk fra kysten.

Stalos rundtur. Betonvejen bliver til en grusvej og man kommer til et meget indhegnet område på venstre hånd Foto: Betonvejen bliver til en grusvej og man kommer til et meget indhegnet område på venstre hånd. Betonvejen bliver til en grusvej og man kommer til et meget indhegnet område på venstre hånd. En betonvej fører op til højre, men fortsæt ad grusvejen nedad.

Kort efter drejer vejen så i den rigtige retning mod nord og kysten. Det går stadig nedad og snart er man nede ved landevejen mellem Kyrtomados og Stalos.

Man kommer ned lige i et sving på vejen. Der ligger 2 gullige villaer et lille stykke oppe ad klipperne på venstre hånd.
Til venstre fortsætter vejen til Kyrtomados og Agia søen, til højre mod Pano og Kato Stalos.

Nu er det så bare at følge landevejen mod kysten. Skråt bagude kan man se op til mobilmasten.

Forude kan man nyde udsigten til Stalos og på højre side af den lille kløft, bygget på skrænten, ses bl.a. 'Ilios Village'.

Man kommer ind i Pano Stalos ved den åbne plads, byens torv, hvor der på venstre side ligger en restaurant og taverna med navnet 'Matigis'. På højre side ligger et stoppested med vendeplads for bussen.
Stalos rundtur. Stalos forude og på højre side af den lille kløft, bygget på skrænten, ses bl.a. Ilios Village Foto: Stalos forude og på højre side af den lille kløft, bygget på skrænten, ses bl.a. 'Ilios Village'.

Fortsæt ad hovedgaden lige gennem byen og videre ad landevejen. I udkanten ligger endnu et busstoppested og et stykke nede ad bakken ligger en kirke og en kirkegård.

Nu kan man se 'New National Road' og viadukten forude og resten af turen giver sig selv. Gennem viadukten og mod kysten.

til top

Eksterne link, del og like:
Turen på Google Maps er konstrueret ved hjælp af bl.a. GPS waypoints, fotos og hukommelse.

Vis Rundtur ved Stalos på et større kort.