Du er her > Start > Tyskland > Rejsen til og fra

Bayern. Vandreture i Nationalpark Berchtesgaden ved Königssee.

Rejsen til og fra.

Når vi rejser udenlands er det oftest med fly, fordi det er hurtigere og billigere end tog eller bus. Det er dog ikke de eneste kriterier, da også tidspunkter og komfort vejer tungt.

Vi var for sent ude denne gang, så det var ikke muligt at få nogen billige flybilletter til hverken Munchen eller Salzburg.

Så det blev med DSB. Orange Europa billetter. Liggevogn med nattoget til Munchen, afgang Københavns Hovedbanegård kl. 18.53 og ankomst Munchen kl. 8.57 næste morgen

Et populært tog tilsyneladende, for der var kun få pladser tilbage i liggevogn, da vi købte og fyldt, da vi rejste.
Østrig. Hovedbanegården i Salzburg [Klik for et større billede]
Foto: Hovedbanegården i Salzburg .

Ingen spisevogn.
Faktisk er toget så populært, at DSB havde sat en ekstra liggevogn i togstammen. Desværre var det på bekostning af Bistrovognen, så vi og de andre rejsende, der ikke havde taget hverken vådt eller tørt med måtte tage til takke med et meget lille udvalg af sandwich og cellofanindpakket sukkerbrød og sodavand udskænket fra togførerens lille kúpe.

Berchtesgaden Bahnhof [Klik for et større billede]
Foto: Berchtesgaden Bahnhof.
Der var selvfølgelig ikke nær nok til de mange munde og mange stod forgæves i kø. Lidt af en bet, at skulle lægge sig til at sove med knurrende mave. D'SmartBøv.

Ankomst Munchen 8.57 efter en nats rumlen ind og ud af søvnen.

Der var ingen tid til morgenmad, kun at finde rette tog og så straks videre til Salzburg 9.27 med ankomst 10.54, hvorfra vi skulle med bus det sidste stykke til Berchtesgarden.

Pris:
Orange Europa til Salzburg enkelt pr. stk.: 702 Dkr incl. liggeplads der kostede 152 Dkr.

Hjemrejse:
Vi fandt flybillettter til rimelige penge med SAS fra Munchen. Afgang på et tidspunkt om eftermiddagen, der gjorde det muligt at nå frem til lufthavnen, uden en overnatning i Munchen.
Østrig. Salzburg Bahnhof. Caféen, hvor vi endelig fik noget at spise  [Klik for et større billede]
Foto: Salzburg Bahnhof. Caféen, hvor vi endelig fik noget at spise.