> Trekking start
Hovedvejen Kathmandu - Pokhara

Du er her > Start > Trekking i Nepal > Nepal 2007 > Trekking start

Vandring i Nepal. Trekking i Annapurna regionen. Trekking start.

Trekking start.

Kathmandu - Pokhara - Lumle - Chandrakot

Bussen fra Exodus Trek & Expeditions, der skulle transportere os til Lumle og trekking starten, blev pakket med bagage på taget og 7.30 satte vi os til rette i de lidt umagelige sæder, klar til at tage afsted.

Det blev en interessant tur ud af Kathmandu, som tog det meste af en time. Der var tæt trafik og alle masede på for at komme frem - med modsat effekt. Folk tog det nu pænt, det var en del af gamet. Herhjemme ville folk nok have skudt hovederne af hinanden.
Nepal. Grøntsagsmarked og gadehandel i Kathmandu [Klik for et større billede]
Foto: Grøntsagsmarked og gadehandel i Kathmandu.

Den hinduistiske fest, Navratri, var lige begyndt og der var en strøm af mennesker på vej til hovedstaden, med varer, for at besøge familie og venner osv. Kaos var udpræget. Busser, fyldt til bristepunktet med geder, trillede langsom forbi den modsatte vej. Andre var propfyldt med mennesker, både indeni og ovenpå.

Nepal. Vejarbejde i Kathmandu [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Vejarbejde i Kathmandu.
Vejarbejde over en længere strækning gjorde ikke det hele lettere. Selve arbejdet forgik ved håndkraft, da entreprenør maskinerne holdt stille, måske af mangel på brændstof?

Vi trillede forbi en tankstation med en meget lang kø af små taxier og motorcykler. Nogle havde ventet hele natten og der var kun 10 liter til hver fik vi at vide. Grunden til knapheden og rationeringen skulle være, at Nepal ikke betaler sine olieregninger til Indien.

Omsider var vi ude af Kathmandu og på vej ud af Kathmandu dalen. Klods op af den smalle hovedvej og udstødningsdunsterne blev dagligdagen levet med almindelig hushold og legende børn. Vejen førte op gennem et pas, og fulgte så floden Trisuli så godt som resten af vejen til Pokhara. I selve passet var der en stor kontrol af køretøjer og rejsende, hvor politiet tjekkede papirer. Der er ca 200 km til Pokhara, men rejsetiden var sat til 6-7 timer.

Det gik heller ikke så stærkt, heldigvis. Vejen var meget ringe og trafikken af store og små lastvogne, biler og motorcykler, små havemaskiner med store påhængsvogne og overlæssede busser, hvor folk også sad på taget, var intens. Det virkede faretruende med de mange hasarderede overhalinger, hvor hornet tilsyneladende skulle udgøre den helt store trussel for de modkørende. Der blev ikke sparet på krudtet og nepaleserne må generelt have en stor tiltro til, at gede ofringer og det efterfølgende blodbad på biler og motorcyklers hjul virker efter hensigten.

Der blev holdt en enkelt tissepause på en tankstation lidt udenfor Kathmandu, men ved 10.30 tiden holdt vi pause på en dejlig landevejskro for at drikke, tisse og ryge.

Spisepausen blev holdt kl 13.30 på en ganske hyggelig landevejsrestaurant, der var var vel besøgt af rejsende. Der blev budt på en dejlig buffet og det var godt at få noget at spise.

Så kunne vi lidt igen og vejret var dejligt, omkring 26 grader, sol og kun lidt skyet.
Nepal. Spisepause sted på vej fra Kathmandu til Pokhara og Lumle [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Spisepause sted på vej fra Kathmandu til Pokhara og Lumle.

Der var meget, at se på under hele turen, men den var søvndyssende og det var dejligt, at vi nu var nået til Pokhara. Efter en tissepause kørte vi videre en times tid og kom så til Lumle, hvor trekket skulle starte med en times vandring til Chandrakot (1580 m) og den første overnatning.

Nepal. Så er vi i Lumle efter næsten 7 timers rejse [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Så er vi i Lumle efter næsten 7 timers rejse.
Lumle, der ligger 15-20 km vest for Phokara er umiddelbart kun en lille klynge huse, hvor et par stykker havde en bod ud til landevejen.

Da vi begyndte den korte vandring i skumringen mod Chandrakot, kom vi imidlertid i gennem selve landsbyen, der blot lå lidt højere oppe på bjergsiden. En hyggelig lille landsby med stenbelagt hovedgade, altså stien vi gik på. Vi måtte for første, men ikke sidste gang viste det sig senere, vige for en flok geder.

Det varede ikke længe før vi nåede frem til Chandrakot og det første syn af de store hvide toppe viste sig i horisonten.

Vi blev fordelt i to af byens tehuse og vi kom til at bo på "Hotel Nirvana", hvor vi også spiste aftensmad.

Vi drak en Everest, 3/4 l øl, ovenpå dagen anstrengende tur og kiggede omgivelserne ud. Vi havde flot udsyn til de hvide toppe. Der blev snakket løst og fast om mange ting, mens folk prøvede at skyde sig lidt mere ind på, hvem der var hvem.
Nepal. Lumle. De første af mange geder vi måtte vige for [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Lumle. De første af mange geder vi måtte vige for.

Nepal. Chandrakot. Værelset på Hotel Nirvana [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Chandrakot. Værelset på Hotel Nirvana.
Vores værelse lå på første sal og adgangen dertil ad en stejl trappe udenpå huset. Værelset var rent og pænt og ellers ikke noget særligt. Papvægge og 2 senge.

Men - der var langt til det eneste lokum. Henover gårdspladsen og ned ad en del trapper til et lille das.

Det lille outhouse var samtidig shower, men da der kun var koldt vand, var der ingen risiko for kødannelse pga badning.

Vi blev under aftensmåltidet briefet om selve trekket, og fik lidt praktisk info omkring mad og vand. Assistent guiderne stod for at rense vandet, der foregik ved hjælp af et keramisk filter. Hver aften eller morgen skulle vi aflevere vores vandflasker, så de kunne fyldes.

Vores guider og alle porterne blev præsenteret. De fleste af porterne er ganske unge mænd, lidt generte, men meget smilende. Vi kommer kun til at se dem morgen og aften. De går før os om morgenen og er fremme inden vi ankommer.
Nepal. Chandrakot. Det lille outhouse, lokum/cold shower i morgenlyset [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Chandrakot. Det lille outhouse, lokum/cold shower i morgenlyset.

Der var udsolgt hos de fleste efter aftensmaden. Den lange bustur havde sat sine spor. Tror ikke klokken var mere end 22 da vi lagde os.