Du er her > Start >Trekking i Nepal > Nepal 2007 > Tikedungha-Ghorepani

Vandring i Nepal. Trekking i Annapurna regionen.

Tikedungha - Ghorepani.

Tikedungha (1540 m.o.h.) - Ulleri - Ghorepani (2750 m.o.h.).
Det regnede stadig, da vi vågnede lidt før halv seks. Vi stod op med det samme, for det var med at time toilet besøget inden det store morgen rush. Der var stadig ingen elekticitet, så vi pakkede vores gear i skæret fra pandelamperne. I køkkenet blev der startet op til morgenmad i skæret fra stearinlys - alt imens det stadig øsede ned udenfor.

Jeg var i tvivl om dagens etape kunne gennemføres i det vejr, men guiderne meldte optimistisk, at vi spiste morgenmad kl 6 og gik kl 7.
Nepal. Afgang fra Tikedungha i regnvejr [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Afgang fra Tikedungha i regnvejr.

Fra svalegangen betragtede jeg det grønne landskab, der var indhyllet i lavthængende grå skyer inden der blev kaldt til skafning. Morgenmaden bestod af havregrød med eller uden frugt, kaffe og te og tidsplanen holdt meget godt, klokken var kun lidt over 6.

Det regnede stadig, omend ikke mere så voldsomt, da vi drog afsted lidt over 7. Op gennem og ud af byen. Og det fortsatte med at gå opad. Op ad trapper - i silende regnvejr. Regnen var taget til igen og vi var meget glade for vores ponchoer. Andre måtte tage til takke med en plastikpose, hastigt indkøbt til lejligheden ved afgang, selvom de faktisk viste sig, at dække bedre end forventet.

Nepal. Nogle af de 3280 trappetrin op til Ulleri [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Nogle af de 3280 trappetrin op til Ulleri.
Stigningen var markant i starten og vi fik hurtigt lagt nogle højdemeter under os, og der var nu et flot udsyn til Tikedunghas tage, der dampede i regnen. Vi var på vej op til Ulleri (1960 m) og det foregik altså på trapper. På kortet står, at der er ialt 3280 trin og det skal såmænd nok passe.

Efter godt en times vandring dukkede et tehus op og der blev holdt en lille pause. Regnen holdt også en pause, men da vi fortsatte vores færd opad tog den igen til. Det silede ned og små floder af vand strømmede afsted mellem stenene.

Vi passerede forbi små landbrug med rismarker - meget passende. Klokken 11 var vi alle nået til Banthanti (2350 m), hvor vi skulle indtage vores frokost i landsbyens tehus, Trekking Guest House. - Dal Bath. Hvem kunne have gættet det? Nå det bekom nu de fleste af os ret godt.

Det var næsten holdt op at regne da vi drog videre ved halv et tiden og det fortsatte med at gå opad, og stadig trapper. Sejt. De lavthængende skyer drev mellem bjergene, og dækkede for udsynet til Annapurna og de andre kæmper.
Nepal.  På vej til Banthanti [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. På vej til Banthanti.

Nepal. Op gennem rhododendron skoven [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Op gennem rhododendron skoven.
Det var endelig holdt helt op at regne, da vi vandrede op gennem en skov med meget høje rhododendron træer. Den må være fantastisk at opleve i blomst.

Stien gik nu langs med floden, skiftevis oppe og nede, og ned fra bjergsiderne plaskede større og mindre vandfald.

Turen gennem skoven tog en lille time og forude dukkede nu et tehus op. Vi var nået til Nange Thanti og holdt en lille pause. Nu var der omkring 1½ time til Ghorepani.

Landskabet havde ændret karakter, som vi var kommet frem, men det gik stadig opad og for mit vedkommende var det ved at sætte sine spor, med en begyndende irritation i det ene knæ.

Vi havde ikke mødte mange mennesker undervejs, men her mødte vi et par nepalesiske cowboys til hest på vej ned.

Et par timer senere dukkede Ghorepanis blåmalede huse op i de grønne bakker forude og klokken var 15.30 da jeg, efterhånden "godt velgået", nåede op ad trapperne til udkanten af byen.
Nepal. På vej ind i Ghorepani [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. På vej ind i Ghorepani.

Nepal. Maoister i Ghorepani [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Maoister i Ghorepani.
Her blev vi mødt - og standset, af en Maoist kontrolpost, hvor ingen fik lov at passere, i al fald ikke trekkere, uden at betale ved kasse 1.

Vores guider tog sig af snakken med lederne af gruppen og kort efter kunne vi passere. De havde måttet betale 200 Rupees pr. person i beskyttelsespenge. Normalt ville taksten have været 500, fik vi at vide, men da det var første dag de sad der, fik vi en discount... Udstyret med en passerseddel, Maoisternes manifest, kunne vi så fortsætte.

En lidt underlig situation. Blot 50 m længere henne mod byen lå politiets kontrolpost.

Jeg kendte jo godt til Maoisternes virke og den væbnede kamp de havde ført, men selvom der her ikke var fare på færde og ingen våben at se, så lurede alvoren i og med, at maoisterne var trådt ud af regeringen for kort tid siden, efter endelig at have været inde i varmen.

Nå, vi gik det sidste stykke op til "New Annapurna Lodge", det tehus, eller hotel, der selvfølgelig lå længst oppe i byen ved Deurali passet (2834 m).
Nepal. Sidste stykke op til New Annapurna Lodge i Ghorepani [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Sidste stykke op til New Annapurna Lodge i Ghorepani.

Dhaulagiri (8167 m) set fra Ghorepani [Klik for et større billede]
Foto: Nepal. Dhaulagiri (8167 m) set fra Ghorepani.
En velfortjent øl til deling og en snak om turen og maoisterne. Værelserne blev fordelt og det blev vores lod, at skulle sove i en lille baraklignende bygning, der lå lidt for sig selv. Der var godt nok koldt på værelset, da vi stak snuden indefor med vores rygsække og bluebacks.

Fra terrassen foran hotellet, var der et fantastisk skue mod nordvest til Dhaulagiri Himal bjergkæden med Dhaulagiri majestæstisk tronende med sine 8167 m i den nedgående sol.

Der var aftensmad kl 19 og bagefter lidt praktisk info fra guiderne om morgendagens vandring ned til Tatopani, men først op til Poon Hill (3193 m) i morgen tidlig, for de meget morgenfriske. Afsted ca 4.45. Fra Poon Hill skulle der være et helt fantastisk skue over Annapurna masivet i den opgående sol, hvis vejret var klart.

Til top

Dag 1. Chandrakot - Tikedungha | Dag 3. Ghorepani - Tatopani