Du er her > Start > Mallorca > Port de Sóller-Deia

Vandring og vandreture på Mallorca. Tramuntana bjergene.

Port de Sóller - Deiá.

Distance: Ca 11 km. 4 t.
Grad: 2, moderat. Stier af grus og sten, asfaltvej.
Op/ned: 300 m.
Skiltning: GR221.
Udstyr: Godt vandrefodtøj. Om sommeren solbeskyttelse og rigeligt vand.
Indkøb: Port de Sóller og Deiá.
Start: Port de Sóller.
Slut: Busstationen i Deia.
Til: Sporvogn fra Sóller til Port de Sóller.
Fra: Bus fra Deia til Sóller og Port de Sóller eller Palma. (tib. Køreplan her...).
Mallorca. Deiá
Foto: Mallorca. Deiá.

Ruten er skiltet fra Refugio Muleta som GR221 sti med de officielle skilte fra 'Consell de Mallorca' og er en del af 'Tør Stens Ruten', 'Ruta de Piedra en Seco'. (Se Vandring i Sóller dalen).

Turen starter ved den gamle sporvognsstation i Port de Sóller, men hvis man kommer med sporvognen fra Sóller, eller som vi, med bus fra Palma, kan man med fordel stå af ved stoppestedet lige før bugten. (Se kort).

Nu følges så vejen hele bugten rundt, videre på modsatte side og op til fyrtårnet og Refugio Muleta. Det ser ikke ud af noget særligt, men det tager en lille time at gå, så hvis der skal spares på energien kan man tage en taxa dertil og starte turen oppe ved Muleta.

GR221 til Deya starter lige udenfor Refugie Muleta
Foto: GR221 til Deya starter lige udenfor Refugie Muleta.
Lige nedenfor refugiet, på P-pladsen ud mod havet, eller bag refugiets gårdplads, starter stien.

Det gør vi også efter først at have drukket en kop kaffe udenfor i solen på det hyggelige refugie, hvor vi overnattede første gang vi var på øen.
Et GR221 skilt viser: Deia 2.45 t.

Vi har gået det første stykke nogle gange efterhånden, men det kan det sagtens tåle. Det er et fint stykke vandring.

I begyndelsen er der flere spor at vælge, men de løber alle sammen i ét. Stien er smal og går langs et hegn på venstre side det første stykke. Ind i mellem er der en fin udsigt ned til Port de Sóller. Stien slår et knæk ved et stykke af en stenmur, hvor en lille fold med vandtrug ligger i svinget. Efter en halv times tid står en stenmur på tværs, men der er en stor åbning i den, hvor muren er brudt ned.

Ganske kort efter kommer vi til T-krydset med den tværgående grusvej. Her er også fin skiltning: Deia, 2 t 15 min til højre og Port de Soller 45 min og Soller 1 t 20 min til venstre (se Muleta-Sóller).

Vi følger grusvejen til højre og går igennem olivenlunde med nogle smukke og tilsyneladende meget gamle træer. Nogle formet som skulpturer.

Vi kommer til et T-krydset, hvor et skilt viser den videre vej, som er til venstre.

Da vi har gået ca 10 min når vi frem til landevejen, der fører til hovedvejen Ma-10 mellem Sóller og Deia. Den skal vi følge et lille stykke til stedet, der hedder Can Bleda.
Mallorca. Oliven skulpturer
Foto: Oliven skulpturer.

Vejen slår et par sving og på vores venstre side rejser klippen sig stor og mægtig, og jeg føler mig heller ikke helt tryg denne gang, når jeg runder et hjørne. Både biler og 2 hjulere har det med at skære snært i højre kurver.

Mallorca. Son Bleda, restaurant og hotel
Foto: Son Bleda, restaurant og hotel.
5-6 min senere rammer landevejen hovedvej Ma-10 i et sving og vi kan nu se husene Can Bleda lidt fremme.

På venstre side ligger nogle bygninger, Son Bleda, som bl.a. er Restaurant og hotel.

Lige før Son Bleda, står et GR-skilt og et metal skilt til en bar. GR skiltet viser Deia 1 t 45 min og fortsætter på den anden side som en grusvej og kort efter som en sti.
Det går nu opad og parallelt med hovedvejen længere nede. Som stien kravler opad bliver der en rigtig fin udsigt over Soller dalen.

Snart efter når vi op til ruinen af kapellet, 'Capella de Castello'. Her støder GR221 til en lokal tværgående sti, der kommer fra Sóller (se turen Sóller-Can Bleda-Sóller). Også her er der en fin skiltning. Vi følger nu Gr221, 'Tør Stens Ruten', resten af vejen til Deia.

Den brostens belagte sti drejer skarpt til højre og fører op mellem ruinen og en høj stenmur.

Der ligger en tidligere landbrugsejendom for enden af stien, en finca, der nu huser bl.a. et lille cafeteria.

Her serveres friskpresset appelsinsaft, en rigtig god kop kaffe og kage. Vi kigger også denne gang indenfor, men nyder kaffen udenfor, sammen med solen og den strålende udsigt.
Mallorca. Den tidligere finca, nu cafeteria
Foto: Den tidligere finca, nu cafeteria.

For enden af bygningen er der en låge vi skal igennem for at komme på rette spor igen, da vi efter en god pause fortsætter.

Kort efter er stien flankeret af en høj stenmur på venstre side og sådan fortsætter det ca 10 min, så slår stien et par zigzag nedad og vi får et kig til vandet.

Grusstien bliver til noget der ligner et stykke Camino Real og trappetrin fører opad igen. Et skilt viser til Font de ses Mentides, der er en kilde. Den er nu ikke lige at finde ved vi, så vi fortsætter mod Deia. Stadig stenmur på venstre side og ind imellem et kig til vandet. Efter et kvarters tid kan vi se ned til den lille by landsby Llucalcari.

Mallorca. Fantastisk sti. Imponerende arbejde
Foto: Fantastisk sti. Imponerende arbejde.
Stien slår et svaj og vi kan se, hvilken fantastisk sti vi går på. Bygget op ad klippevæggen, sten på sten uden bindemidler. Imponerende arbejde.

Sådan ser stien ud det meste af de næste omkring 45 min, hvor sidste del går nedad. Vi holder en god pause undervejs og nyder landskabet.

Så når vi frem til en lille asfaltvej. En lille pæl med det rød/hvide Gr mærke viser, at vi stadig er på rette vej.

Vi følger vejen, der slynger sig nedad med trådhegn og stenhegn på begge sider. Kort efter kommer et hårnålesving og lige i svinget, i fortsættelse af stenmuren fortsætter en grussti. Den er skiltet, dog ikke med Gr221 mærket, vi følger den alligevel, og for enden rammer vi Ma-10 mellem Deià og Sóller og her er Gr- skiltet. 45 min til Deia.

Så er det landevejen igen omend kun et kort stykke. I det tredie sving nedad står et Gr-skilt, der viser henad en grusvej med et stengærde på venstre hånd og oliventræer bag et trådhegn på højre. En større bygning skimtes forude mellem træerne.

Lidt efter passerer vi portindgangen til huset. Son Bujosa står skrevet på et skilt. En pæl med de rød/hvide Gr mærker viser stien, som fortsætter mellem 2 gamle oliven træer.
Mallorca. Stien fører forbi fincaen Son Bujosa
Foto: Stien fører forbi fincaen Son Bujosa.

Så står vi foran et stykke åbent land med spredte oliventræer. Vi bliver overhalet af et par andre vandrefolk. Lige som sidst er det lidt svært at se hvor stien går, men se efter pælene...

Det går nedad mens vi runder bakketoppen og retningen er nu mod syd. Der er en fin udsigt til kløften, der strækker sig ud til Cala de Deià ved kysten. Ret forude, og oppe, i det grønne på den anden bakke ligger en del huse. Deia. Men først skal vi ned inden vi kan komme op igen.

Mallorca. Fantastisk sceneri af sirligt opbyggede terrasser
Foto: Fantastisk sceneri af sirligt opbyggede terrasser.
Det tog kun godt 10 min, så nåede vi ned til vejen mellem Deia og stranden Cala de Deia.

På den anden side rejser bjerget sig igen med et fantastisk sceneri af sirligt opbyggede terrasser af sten. Fantastisk.

Der står et Gr-skilt på den anden side af vejen ved en lille bro. Det viser, at det tager 10 min at gå ad landevejen til stranden. Til Deià ad Cami des Ribassos tager det 20 min via broen vi står ved.

Et kort stykke henne ad landevejen står en Gr-pæl, så vi fortsætter ad den kendte Gr221 op til Deià. Stien drejer ind i terrænet mellem træerne og går opad. Nu på en meget fin camino med brosten. Vi krydser landevejens zig zag 3 gange.

Nu nærmer vi os. Her på det sidste stykke er der flere lokale stier og det er lidt svært at finde sporet og Gr-pælene.

Efter lidt søgen rundt lykkedes det også denne gang at finde op til parkeringspladsen og ud til hovedgaden i Deia.

Vi fortsætter ind ad hovedgaden og når kort efter til busstoppestedet. Tjekker tiden. Der er tid til nyde noget koldt inden bussen kører tilbage til Port de Soller.
Mallorca. Det er lidt svært at finde Gr-pælene
Foto: Det er lidt svært at finde Gr-pælene.

Det er også muligt at tage bussen den anden retning, via Valldemossa til Palma. Det tager ca 1 time.