Du er her > Start > Mallorca > Port de Pollenca-Cala Sant Vicenc

Vandring og vandreture på Mallorca. Polenca og Alcudia.

Port de Pollenca - Cala Bouquer - tilbage.

Distance: Omkring ca 3 timer.
Grad: Let. Grusvej og stier i kuperet terræn.
Op/ned: 50 m.
Udstyr: Alm. godt fodtøj. Vand og solhat.
Til/fra: Hvis man kommer med bus, skal man stå af ved busstationen i Port Polenca, ved rundkørslen i Placa Roca. Herfra følger vi Carretera de Formentor, som løber parallelt med stranden, indtil Avinguda Bocchoris. Der er en grussti, som en allé, der fører op mod bjerget. Der er skiltning som viser vej.
Mallorca. Cala de Sant Vicenc
Foto: Fra Cala Bouquer.

Det er en ganske let lille fodtur, som man bør unde sig, hvis man er i nærheden. Området er attraktivt for ornitologer og næsten alle vi mødte på turen bar på langsdistance fotoudstyr og kikkerter.

Mallorca. Port de Polenca. Avinguda Bocchoris
Foto: Port de Polenca. Avinguda Bocchoris.
Fra alléen Avinguda Bocchoris fortsætter vi tværs gennem en nyanlagt rundkørsel, med ditto sideveje. Omfartsveje, der nok skal blive brug for.

På den anden side af rundkørslen fortsætter en lille grusvej opad. der er et skilt, der viser vej til en villa, der ligger for enden af vejen og ved indgangen til området.

Vi kommer kort efter til en port og havde vi ikke set andre gå igennem, tror jeg ikke vi ville have fortsat.

Porten er indgangen og vejen fører til villaen, der virker tom og ubeboet, og så alligevel ikke. Den ligger ellers fornemt her, højt og med en flot udsigt til dalen mellem de to bjerge.

Vi fortsatte over gårdspladsen til en sti, der fører ud i terrænet gennem et hul i muren.

Det første stykke er stien bred og går langs et stengærde, der skærmer mod skrænten ned til dalen. Lidt senere er det slut med stengærdet.

Bjerget på den anden side troner frem. Efterhånden som vi kom længere ind i dalen blev stien til flere og vi kunne selv vælge.
Mallorca. Cala Boquer, villaen ved indgangen
Foto: Cala Boquer, villaen ved indgangen.

Der var en del der kiggede efter fugle spredt rundt i terrænet langs med stierne. Vi synes ikke vi hverken så, eller hørte, nogen spændende fugle, men måske andre gjorde. Til gengæld så vi en hel del af de firbenede beboere af dalen. Både får og geder studsede omgivelserne.

Mallorca. Får og geder studsede området
Foto: Får og geder studsede området.
Et dejligt område. Meget kuperet og de mange stier, de fleste sikkert skabt af dyrene, gør at man kan bevæge sig godt omkring.

Ikke alle stierne er lige lette at forcere. Tæt budskads kan pludselig lukke stien, så det kan betale sig at kigge ruten ud oppe fra.

Det tager ikke så lang tid at nå ud mod den lille bugt og nu kunne vi se vandet. Alle stierne fører ned mod den lille slugt, der ender i bugten.

Vi sætter os på en sten og holder hvil, mens vi kigger på omgivelserne. Geder kan vi se, men ingen særlige fugle. Der er alligevel en del mennesker, der går turen herud også uden kikkert og fuglefotoudstyr.

Der flyver et par store fugle højt over bjergtoppene til højre for os. Vi kan ikke se, hvad det er for nogle, men håber nogle af alle ornitologerne ser dem.

Da vi begynder tilbageturen, dukker en stor gruppe ornitologer op. Vi har set dem ved indgangen tidlige og nu kan vi høre, at det er nordmænd.

Vi fandt en nogenlunde farbar tur op gennem kløften til vi ramte de større og mere bekvemme stier.
Mallorca. Cala Bouquer forude
Foto: Cala Bouquer forude.

Også her i dalen var de specielle stengærder rigt repræsenteret. Her, et næsten mands højt gærde, bygget snorlige langt op ad bjergsiden, på den modsatte side af dalen.

Mallorca. Stengærdet op ad bjergsiden
Foto: Stengærdet op ad bjergsiden.
Imens vi går og filosoferer og gærderne når vi alt for hurtigt tilbage til den brede sti, der fører tilbage til huset, selvom vandringen bærer mere præg af en slentretur.

Det er en god lille tur i flotte kulisser. Udsigten er betagende og man ser det hele på ny, når man går den anden vej.

Efterhånden som dalen breder sig ud kan man ane Port Polenca i det fjerne.

Vi når tilbage til den karakteristiske klippe knold kort før huset og beslutter at holde en ekstra pause. Her ved stengærdet er der en fin fin udsigt.

Der er en del folk her i området ved indgangen. Flere der først er startet på turen, eller noget af den, her sent på eftermiddagen.

Vi nåede frem til huset igen, hvor vi blev overhalet af de norske fuglekiggere.

Vi gik ud gennem porten og videre ned ad grusvejen, over rundkørslen og tilbage til centrum af Port Polenca, mens vi kunne filosofere lidt over den lille hyggelige tur.
Mallorca. Port de Polenca i baggrunden
Foto: Port de Polenca i baggrunden.

Kort: Vi købte Guide to Northeastern Mallorca, Guide+map 1:50.000 for 5.50 Euro i en butik på strandpromenaden i Port de Alcudia. Det omtalte nogle ture i nabolaget og var, hvad vi havde brug for. Kort, guide og skiltning stod dog ikke helt mål med realiteterne og mangen en lodsejer havde blokeret for gennemgang, så stierne ikke fandtes.

De havde mange andre vandreguides, Sunflower, Rother osv, men ingen deciderede kort bortset fra det omtalte.