Du er her > Start > Kreta > Krios-Elafonisos

Grækenland. Vandreture på Kreta. Vandring på sydkysten. E4.

Paleochora - Krios - Elafonisos.

Distance ca. 18 km, heraf ca 10 på landevej.
Grad: 3, udfordrende.

Turen starter først rigtig ved Krios Beach ca 10 km. vest for Paleochora.
Den fører op og ned gennem et meget afvekslende og spændende stykke kyststrækning ud til det vel besøgte og populære strandområde Elafonisos.

Vandringen uden de store problemer, bortset fra et stykke med "højt ned".

Kreta. Elafonisos i det fjerne
Foto: Elafonisos i det fjerne.

Beskrivelse:
Fra landevejen ned til Krios Beach er der ca 1 km ad grusvej. Fra Krios Beach er der ca 8 km til Elafonisos.

E4 fører videre nordpå ad kysten, og når efter ca 6 km. til klosteret M. Chrisoskalitissis, hvor det efter sigende skulle være muligt at overnatte, og fortsætter så helt til Kastelli Kissamos på nordkysten.

Kreta. Fra første del af turen
Foto: Fra første del af turen.
Ved Krios Beach starter sporet ved klipperne på stranden og fører opad, bliver til en grusvej et lille stykke, så igen en sti der fører op til et plateau.

Efter en lille km går det igen nedad mod en lille vig med nogle fantastiske sten og klippeformationer, inden sporet igen kravler op på plateauet og videre udad til kysten. Visse steder meget tæt på kanten til den stejle skrænt.

Et lille kapel Agia Ionnais nås efter små 3 km. Her deler sporet sig. En afstikker fører indad og opad på plateauet 400 m oppe og ender også i Elafonisos.

Efter et lidt svært sted, hvor der skal klatres, går sporet atter ned til kysten.

De næste par km foregår i sand og på flade klippestykker tæt ved vandet. De sidste 3 km går stien igen først lidt op i terrænet for siden at krydse både lidt op og ned.

Omkring 2 km fra Elafonisos måtte vi opgive at nå frem inden båden sejlede. Vi stod for at skulle følge stien opad i terrænet, så hvorfor ikke spare på krudtet og vende om med det samme.
Kreta. Der kommer et lidt svært sted, hvor der skal klatresFoto: Der kommer et lidt svært sted, hvor der skal klatres.

Vi gik så de sidste 2 km af turen en anden dag, men med Elafonisos som udgangspunkt.

Da vi gik anden gang, startede vi i Elafonisos for at se det stykke vi ikke nåede igennem første gang.

Kreta. E4 afmærkning på træet
Foto: E4 afmærkning på træet.
Fra Elafonisis
går sporet først gennem et stenet og forvitret område og det kan være svært at se, hvad der er spor og hvad der ikke er.

- "Bare retningen er rigtig" dur ikke, hvis man vil undgå at komme for meget på afveje.

Sporet fortsætter gennem et sandet, fyrretræsplantageagtigt landskab - der dufter ligesom hjemme.

Sporet kan til tider være endog meget vanskeligt at finde og det er absolut muligt - måske ikke ligefrem at fare vild - så dog at gå eller klatre en del forgæves.

Så regn med ekstra tid til at komme på afveje og tilbage til sporet igen.

På et tidspunkt drejer sporet ind i en lille kløft, og her er det igen på sin plads med lidt opmærksomhed, hvis man ikke vil på besværlig afvej.
Kreta. Kløften der fører stien opad på klippesiden
Foto: Kløften der fører stien opad på klippesiden.

Kreta. Vi genkender stedet, hvor vi første gang nåede til den anden vej fra
Foto: Vi genkender stedet, hvor vi første gang nåede til, den anden vej fra.
Sporet fortsætter små 100-150 m ind i kløften inden det efter lidt klatren igen er oppe på klipperne og fortsætter.

Vi genkender stedet hvor vi første gang nåede til den anden vej fra. Den gang stod vi foran en stigning fra kysten opad på klippen, her var så stien nedad.

Vi vendte om og nød turen tilbage til Elafonisos og båden der skulle bringe os til Paleochora.

Vores tur fra Paleochora til Elafonisos blev altså gået ad to omgange.
Første gang bragte en taxa os fra Paleochora til grusvejen for 8 Euro. Vi nåede dog ikke at gå hele turen igennem. Planen havde ellers været, at nå frem til Elafonisos og båden der sejler strandgæster tilbage til Paleochora kl 16. Men vandringen var ikke så ligetil, som først antaget, og da der skal være tid til at nyde små pauser, kom vi i tidsnød og måtte opgive at nå det indenfor tidsfristen og vende om godt 2 km før mål.

Det endte så med at blive en tur på ca 23-24 km ialt, da vi hjemad også gik den 10 km lange og lidt kedelige tur ad landevejen, fra Krios Beach via Koudoura til Paleochora. Forbi stribevis af drivhuse, 'ugly greenhouses', hvor tomater dyrkes én masse. Den kan ikke anbefales, og 'problemet' er altså strækningen Paleochora - Krios Beach eller omvendt.

Det er muligt at tage en tidlig bus fra Paleochora kl 6.50 om morgenen, men den kører kun til Koudoura, lidt over halvvejen - og der er ingen den anden vej om eftermiddagen.

Man kan også tage båden der sejler fra Paleochora kl 10 og så gå turen de 8-9 km fra Elafonisos til Krios Beach.

Herfra er der så kun at gå, som vi gjorde, kalde en taxa eller ta' på stop tilbage ad landevejen de sidste ca 10 km ind til Paleochora.
Kreta. Hvis man sejler til og fra Elafonisos, kan man se sporet på kanten af klipperne kort efter Krios Beach
Foto: Hvis man sejler til og fra Elafonisos, kan man se sporet på kanten af klipperne kort efter Krios Beach.