Du er her > Start > Spanien > Gran Canaria > Fra Cruz de Tejeda > Valleseco-Teror

Vandring på Gran Canaria. Vandreture fra øens midte.

Valleseco - Teror.

Cruz de Tejeda - Cueva Corcho - Valleseco - Teror.
Distance: 4 - 5 timer, alt efter temperament. Ca 12 km.
Grad: 3, udfordrende. Mest på stier, men også grusveje og landevej. En af de få skiltede ture.
Op / ned: Ca 120 m / 1050 m.
Udstyr: Godt fodtøj, vandrestøvler er nok bedst. Det går nedad på det meste af turen, så et godt sålegreb er nødvendigt.
Det er klogt at medbringe lidt føde og vand, der er ikke rigtig nogen mulighed undervejs pga siesta.

Foto: Gran Canaria. Tilbage kig ned på Cruz de Tejeda. I baggrunden Roque Nublo.

Til og fra: Fra Las Palmas bus 303 til San Mateo. Bus 18 videre til Cruz de Tejeda. Fra Teror bus 216 til Las Palmas.

Denne sti, 'Camino Real', blev tidligere brugt af troende landsbyboere og bønder, der gjorde deres pilgrimsrejse til Madonna statuen i Teror, Gran Canarias religiøse centrum.

Fra vejkrydset følger vi vejen mod nord, der er skiltet 'Pinos de Galdár'. Vejen går forbi alle boderne, der lige nu er tæt besøgt af flere hold turister, deriblandt flere danskere kan vi høre, der er kommet med 3-4 turistbusser, der nu holder og venter ved parkeringspladsen for enden af boderne.

Foto: Gran Canaria. Camino Real til Teror.
Vejen slår et sving til højre og der er en lille rundkørsel til venstre og det er her stien kravler op ad klipperne. Det er den eneste stigning på turen.

I takt med stigningen bliver udsigten over dalen imponerende. Man kan se landevejen fra San Mateo, der snor sig op gennem landskabet og længst ude mod nordvest Las Palmas, der lige anes i disen.

Efter omkring en halv times tid krydses landevejen til Pinos de Galdár. Sporet, der her er skiltet, fortsætter lige på den anden side af vejen og herfra går det nedad resten af vejen til Teror.

Landskabet har helt ændret karakter. Nu går vi i skov af fyr og eg. Grønt og frodigt åbent land dukker op med mellemrum. Et fantastisk farveflor. Foråret blomstrer på Gran Canaria.

Efter lidt over en times vandring når vi til landevej igen i en rundkørsel. Cuevo Corcho hedder syedet. Her er landevejen til Valleseco. Vi går halvt rundt i rundkørslen og finder en sti der fører lidt opad på den anden side.

Så kniber det lidt med at finde rette sti. Stedet er et udflugtsmål og der er mange stier, men det lykkes. Man skal over en lille top for at finde rette sti, der går lige på den anden side af bakkekammen.

Foto: Gran Canaria.Udsigt mod Las Palmas.

Der er nu udsigt til en frodig dal. En nedlagt landejendom ligger midt i idyllen. Her omkring vokser elm og kastanier og stien er omkranset af gyvel i fuldt flor.

Foto: Gran Canaria. På vej mod Teror.
Vi nærmer os byen Lanzarote og har nu været på farten i et par timer. Ved byens sydlige udkant kommer vi ud på landevejen, som følges indtil den drejer skarpt til venstre. En mindre vej fortsætter lige ud og den skal vi følge. Der er kun et kort stykke til så er vi Valleseco.

Efter baren 'El Lomo' drejer vejen til venstre og en grusvej ligeud fører op til et hus på toppen af den lille knold.

En anelse opad grusvejen og altså lige efter baren drejer en lille sti mod sydvest og går ned ad skråningen.

En pragtfuld udsigt over den grønne frodige dal åbenbares og udsigten nydes med en frokost pause.

Stien skrår nedad bjergsiden ind mod bunden af en kløft og drejer så igen mod nordvest. Vi kan se nogle vandrere længere nede i dalen på den anden side af kløften.

Skråningerne er gravet i terrasser, så der kan dyrkes.

Foto: Gran Canaria. Valleseco. Bar El Lomo.

Vi er nået ned i bunden af dalen og krydser den lille flod. Sporet fortsætter på grusvej et godt stykke vej inden det ved nogle huse drejer ned mod flodlejet igen.

Foto: Gran Canaria. På vej mod Teror.
Vi passerer over flodlejet og på et stykke Camino Real med klippevæg på venstre side og udsigt til dalen på højre går det de sidste km ind mod Teror.

Dalen skrumper ind som vi nærmer os Teror og der dukker flere og flere huse op spredt rundt i dalen. De ligger godt nok dejligt.

Vi kan nu se kysten i det fjerne. Stien ledes op ad nogle trapper til en asfaltvej.

Herfra er der ikke langt til byen og det kan ikke vare længe før vi kan nippe til en kølig. Vi har vandret i lidt over 4 timer, men har også holdt pauser.

Men ak. Det var ikke lige at finde ind i byen og det lykkedes os at komme helt galt på den og bruge det meste af en time. - Så første gang asfaltvejen krydses af anden vej, skal man dreje til højre for at komme ned til byen.

Vi måtte vinke farvel til den kølige for det var også sin sag at finde busstationen og da det endelig lykkedes var det meget tæt på afgang.

Teror ser ellers ud til at være en køn by, som der godt kunne spenderes lidt tid i, men det havde vi ikke mere af og snart susede vi i bussen mod Las Palmas ad en meget smuk, men snoet og smal landevej.

Foto: Gran Canaria. Teror.