Du er her > Start > Kreta > Plakias-Lefkóyia

Grækenland. Vandreture på Kreta. Vandring på sydkysten.

Plakias - Damnóni - Lefkóyia - Plakias.

Distance: Ca 12-13 km. 4 timer alt efter tempo.
Grad: 2. Moderat. På asfalt- og grusvej og på en sti, som kan være lidt svær at finde.
Op/ned: 150 m.
Skilte: Ingen.
Udstyr: Vandrefodtøj, solhat og vand.
Indkøb: Plakias og Lefkóyia.
Til / fra: Bus fra Rethimno (Rethymnon, Réthymnon, Rhíthymnos) til Plakias. KTEL bus køreplaner.
På vej til Lefkóyia
Foto: På vejen til Lefkóyia, lige om hjørnet...

Vandreturen tager sin begyndelse ud af Plakias ad den ret trafikerede landevej, der fører til Lefkóyia, så ved første lejlighed drejer vi fra ved en mindre asfaltvej på højre hånd. Den fører gennem en olivenlund og retningen er mod Damnóni Beach. Der er også en grusvej, der har retning mod stranden til hotel, ridning osv. hvilket er angivet på diverse træskilte.

På vej fra Plakias
Foto: Olivenlund med de sorte net på jorden.
Vi passerer et stort nybyggeri, der ligner noget "offentligt" af en slags. Ser underligt ud i disse omgivelser. Oliventræer overalt. Flere steder er de sorte net stadig lagt ud.
Efter ca 20 min kommer vi til et vejkryds. En lidt større asfaltvej til venstre fører tilbage mod landevejen og i den modsatte retning peger et skilt til "Hotel Kalipso Village". Lige ud fortsætter en grusvej til stranden. Et lille skilt viser til "Beach". Den følger vi.

Grusvejen går nedenfor et stort hotelkompleks på højre hånd og snart er der også udsigt til et stort nyt hotelkompleks i dalen ud mod Damnóni Beach på venstre hånd.

Ved foden af komplekset ligger en dejlig stor sandstrand i bugten. Lidt længere ud ad forbjerget ligger en lille havn.

En opkørt jordvej fører til venstre ned mod stranden, men inden vi går der ned vil vi lige se, hvad der gemmer sig længere ude.

Vi fortsatte ad grusvejen ud på forbjerget, men der var kun udsigten over havet og en opsamlingsplads for geder - og en del affald.
Den lille havn ved Damnoni Beach
Foto: Den lille havn ved Damnoni Beach.

Vi havde kun været knap en time undervejs, da vi nåede ned på stranden, men man bør ikke forsømme en anledning i det dejlige vejr til at nyde et ophold på en hyggelig taverna og en sådan er der ved stranden.

Tavernaen ved Damnoni Beach
Foto: Hyggelig taverna ved Damnoni Beach.
En let frokost. Saganaki, omelet og 2 Mythos. Det var ganske vist et brud på kotumen med de 2 kolde før turen var til ende, men det var ganske enkelt for oplagt.

Der ligger 3 små strande, pot-huller, på den østlige side af bugten og efter den sidste, Amoúdi, skulle vi finde en sti.

Der går en grusvej derud og den følges et stykke, men så er der en lille genvej ned til stranden.

I den fjerneste ende af stranden skulle sporet gå op i klipperne. En lille bæk skal forceres. Der er hegn på den anden side og det er svært at se, hvor fortsættelsen er. Der kom nogle vandrere ud derfra så vi, så det må kunne lade sig gøre. Et kig på Chiltons kort gav heller intet. Søgte lidt rundt og fandt en låge markeret med en klud. På den anden side var der en sti, men den blev snart til flere og flere. Gedespor, og ikke spor sti for os.

Om igen. Dennegang tættere på hegnet, hvor man ved lidt god vilje godt kunne ane et spor. Vi kom lidt længere og lidt højere, men retningen duede ikke. Lidt længere nede i dalen, på den anden side af hegnet, kunne vi se en sti, der mere lignede noget vi kunne bruge.

Søgning efter en låge, men nej. Vi fandt et sted andre tydeligvis havde brugt som overgang. Hegnet var trampet ned så man kunne komme over omend med lidt besvær.
Damnoni og stranden i baggrunden
Foto: Damnoni og stranden i baggrunden.

Hvis vi nede ved stranden ikke var gået på den anden side af hegnet, havde vi sikkert kunne finde stien lidt længere inde i terrænet ved bækken.

Stien viser sig at være et hjulspor, men retningen er rigtig, udsigten fantastisk, vejret er dejligt.

Hjulsporet med den rigtige retning mod Lefkóyia
Foto: Hjulsporet med rigtige retning mod Lefkóyia.
Der er vel 7-800 m op til den landevej med vandingskanal, som vi skal følge resten af vejen til Lekóyia.

Kort før landevejen deler sporet sig. Et fører til venstre, holder niveau og går ind mod dalen, et andet modsat er hegnet og så er der et lige ud - opad? - I det samme ses en bil ganske tæt på, oppe for enden af stien foran os. Kort efter er vi på landevejen. Den følger konturerne af klipperne og snor sig. Bag næste hjørne må Lefkóyia dukke op?

Men nej, der er lige et sving mere. Udsigten over dalen med de store bjerge i baggrunden er nu rigtig betagende.

Snart runder vi det sidste sving og byen dukker op. Der er et short cut, ned gennem en olivenlund til en grusvej, som sikkert fører ind til byen. Vi valgte at tage også det sidste stykke ad asfaltvejen ind. Passerer et kapel og en lille kirke og så er vi på vej ind i Lefkóyia.

På hovedgaden ligger der 4 tavernaer og et supermarked. Vi satte os udenfor ved den lille Cafe Maria. Et hyggeligt sted, hvor man kunne følge med i byens liv og nyde en dejlig kølig vellavet Frapé til en pris, der var rørende.
Udsigt over dalen ved LekoyiaFoto: Udsigt over dalen ved Lekóyia.

Fra Lefkóyia følger vi hovedlandevejen tilbage mod Plakias en halv km, så drejer vi fra til venstre ad asfaltvej med retning mod stranden. Et skilt viser til Amoudi. Det stykke følger vi også en halv km, så drejer vi ad en grusvej til højre med retning mod Plakias og parallelt med hovedlandevejen, der kan ses lidt længere nede.

Café Maria på hovedgaden i Lefkoyia
Foto: Café Maria på hovedgaden i Lefkóyia.
Grusvejen er godt 1 km lang. Der graves og anlægges nye veje ned mod dalen. Vi kommer ned til et lille stykke landevej, der forbinder Damnóni Beach og hotellerne med hovedvejen. Den følger vi nu den halve km ned til stranden. Herfra er det samme vej tilbage til Plakias, som på vejen ud.

Da vi er tilbage på campingpladsen har vi været afsted 5½ time, men fraregnet pitstop og småpauser er der ca 4 timers god vandring i astadigt tempo tilbagelagt.